Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pro PR ve škole jsou něpříznivá tato zjišťění

- uč. vyhovují vzdělávací akce mimo školu
- uč. se zajímají o vzděl. akce zaměřené na předmět, kt. vyučují, na didaktiku, zvládání jednotlivců a třídy, méně se zajímají o širší manažerské otázky rozvoje školy
- spolupracují stále se stejnými kolegy
- mají pochybnosti o možnosti spolupracovat v rámci jedné školy, zábrany k diskusi s kolegy ve škole
- uč., kt. spolupracují stále se stejnými kolegy vytvářejí ve školách spíše kulturu drobných skupinek, kt. komunikují, mnohdy však nejsou transparentní, nepřispívají k tvorbě prostředí školy jako „učící se komunity.“)

Podpora učícího se klimatu – nesnadný úkol pro ředitele škol
- charakter kolegiálního chování je součástí kultury školy
- procesy učení všech jednotlivců i pracovních týmů podporuje flexibilní, kolegiální a spolupracující školní prostředí
- jeho tvorba a rozvoj je bezesporu jedním z nejobtížnějších úkolů pro vedení škol
- úspěch nezáleží jen na řediteli, ale i na ostatních

Několik cest zaměřených na PR, jimiž může ředitel podpořit organizační změny: dosáhnout ve š. konsensu v cílech, poznat a chránit sdílené hodnoty, sledovat rizikové prvky rozvoje, zjistit spolupráci napříč školou, podporovat experimentování, rozvíjet oddanost profesionálnímu růstu, podporovat kolegiální rozvoj zaměstnanců, stimulovat cílené aktivity a výzkum, podporovat sebehodnocení, zůstávat oddaný rozvoji a cíli stát se učící se organizací
- role ředitele hl. v podpoře, plánování a stimulaci učení učitelů a ne být hlídačem, kontrolorem a řídící silou rpofesionálního rozvoje učitlů
Vliv ředitelů:
1. je modelem lídra i učícího se (př. zajímá se o potřeby lidí ve škole, účastní se dalšího vzdělávání společně s učiteli, konzultace a sanha řešit problémy)
2. pomáhá vytvářet učící se prostředí (dokáže hovořit s lidmi a naslouchat jim, vede a podněcuje konstruktivní dialog, samostatnost, kolektivní rozhodování, podporuje lidi ve škole (fin, materiálně, organizačně, psychologicky i emocionálně), vytváří učící se prostředí, kde mohou uč. riskovat a experimentovat myšlenkově i prakticky)
3. usnadňuje PR uč, nepřebírá plnou odpovědnost (př. podporuje učitele v plánování a realizaci aktivit PR v souladu s jejich potřebami)
4. hodnotí výstupy (tj. efektivitu dalšího vzdělávání, poskytuje pravidelné supervize, zpětnou vazbu, hodnotí jejich práci, cílem není být perfektní, ale růst)
- ředitelova dilemata:
1. viditelně řídit x zůstat v pozadí
2. nařizovat, dokumentovat x dobrovolnost, spontaneita
3. kontrolovat, hodnotit x podporovat sebehodnocení
4. důvěřovat x nedůvěřovat
5. delegovat x přebírat odpovědnost
6. opakovaně nabízet x rezignovat
7. odměňovat iniciativu x považovat ji za samozřejmost
8. respektovat vytíženost a osobní problémy x vyžadovat aktivitu bez ohledů apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat