Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Didaktické principy a jejich uplatnění

Usměrňují tréninkový proces, vztahují se k tréninkovému zatížení – k jeho účinnosti, specifičnosti, proporcionalitě. Didaktickými zásadami jsou:
· Princip systematičnosti – tréninkový proces musí probíhat dlouhodobě, nepřerušovaně a systematicky, aby mohlo dojít ke změnám, jako adaptační odpovědi organizmu fotbalisty na zatížení. Podnět musí být často opakován a zatížení probíhat vlnovitě, ale v zásadě nepřerušovaně. Např. i v přestávkách vynucených zraněním bychom měli nahrazovat trénink alespoň jiným, když neplnohodnotným zatěžováním. V profesionálním fotbalu jednoznačně, ale i v amatérském, pokud trénujeme alespoň 2-3x týdně, má svoji důležitost i frekvence tréninkových jednotek (podnětů). Obsah i frekvence trénink. jednotek souvisí s využitím děje superkompenzace, na kte­rém závisí doba zotavení organismu mezi tréninkovými jednotkami.
· Princip postupného zvyšování zatížení – vede k postupnému růs­tu výkonnosti hráče a tempo růstu funkční kapacity jeho organismu závisí na individu­álních schopnostech hráče snášet a reagovat na adaptační podněty. Zvyšování zatí­žení musí být optimální. V případě, že je zatížení nižší než odpovídá funkční kapacitě, dochází ke stagnaci rozvoje výkonnosti organismu. Naopak nepřimě­řeně vysoký stupeň zatížení vede k únavě, přetrénování hráče a v nejhorším případě u mládeže může vést až k zastavení nebo zpomalení růstu a vývoje jedince.
· Princip cykličnosti – respektuje a vychází z existujících biorytmů a obecně je postaven na střídání zatí­žení a zotavení, které se v tréninkovém procesu odrážejí v cyklech různého řádu. Za cyklus ve sportovním tréninku považujeme relativně ukončený sled opakujících se různě dlouhých časových úseků tréninkového procesu. Např. cyklicky se v týdenním mikrocyklu opakuje řada TJ, několik mikrocyklů tvoří mezocyklus atd. Růst sportovní výkonnosti je záležitostí dlouhodobou a probíhá v cyklicky se opakují­cích fázích. V každé fázi se opakují tři období:
- období tvorby předpokladů pro růst výkonnosti - přípravné období
- období vylaďování funkčních možností organismu - hlavní období
- období dočasného poklesu výkonnosti - přechodné období
· Princip všestrannosti - má svoji významnou roli nejen u profesionálních fotbalistů, ale i u fotbalistů na amatérské a dokonce i rekreační úrovni. Zejména respektování tohoto principu zajišťu­je účinný rozvoj organizmu dětí a mládeže. Je také předpokladem pro udržování zdraví, kondice a prostředkem k prodlužování tzv. aktivního stáří. Všestranným tréninkem se zvyšuje funkční kapacita všech orgánů, tedy i těch, které nejsou ve fotbalu dostatečně zatěžovány a respekto­vání tohoto principu je zvláště nutné při jejich jednostranném zatěžování. Z obecného hlediska všestranné a odpovídající zatížení zvyšuje adaptabilitu organismu. Harmo­nický rozvoj jedince musí být zabezpečovaný, u dětí a mládeže bezpodmíneč­ně, vedle všestranného zatěžování také kompenzačním cvičením.

Žádné komentáře:

Okomentovat