Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Metody tréninku

Pojem metoda můžeme chápat jako promyšlený způsob, jímž lze úspěšně vyřešit určitý úkol. Pro potřeby tréninkového procesu ve fotbalu jsme použili dělení na skupiny metod:
a) nácviku a zdokonalování (kritériem je hledisko vztahu části a celku v nácviku a herním tréninku)
- metoda v celku (někdy označována jako syntetická, komplexní)
Trenér nacvičuje a zdokonaluje herní činnosti při zachování herních souvislostí, to znamená, že využívá různých variant hry (volná, řízená, modelovaná) nebo prů­pravných her. Kromě výhody integrace osvojených dovedností v podmínkách utká­ní je výhodou lepší možnost motivačního působení.
- metoda po částech (někdy označována jako analytická)
Tato metoda rozkladu herního výkonu na části umožňuje a usnadňuje nácvik a zdokonalování jedné, izolované herní dovednosti. Nevýhodou je vytržení nacvi­čované dovednosti ze souvislého herního děje, ale metoda na druhé straně dovolu­je efektivní zdokonalování (možnost častějšího opakování) až na úroveň dovednostního detailu. Více je využívána při nácviku technické stránky herních činností.
- metoda progresivního spojování v celek
Tato metoda se v tréninkové praxi může například využívat při nácviku zakládání, vedení a zakončení rychlého protiútoku, kdy postupně přiřazujeme k již naučeným dílčím elementům (např. kombinacím při zakládání útoku) další, nově osvojené prv­ky (kombinace při vedení a založení). Postupným spojováním těchto jednotlivých elementů v určitém časovém sledu pak vytváříme nový, vyšší celek - v tomto přípa­dě systém hry.
- metoda od celku k části a k celku
Příkladem může být průpravná hra, která umožní diagnostikovat chyby v dílčích herních činnostech hráčů. Následuje zdokonalování těchto herních činností mimo podmínky utkání a jejich opětovná integrace do herního děje v průpravné, řízené nebo volné hře.
Schopnost odpovídajícího a citlivého kombinování a využívání metod je jedním z ukazatelů kvalitní práce trenéra. O použití metody rozhoduje charakter a složitost herních činností, dovednostní úroveň hráčů i vnější podmínky z hlediska prostoru i času.
Platí pravidlo, že při nácviku nové nebo jen v hrubých rysech osvojené dovednosti, je efektivnější se věnovat souvis­le jedné dovednosti, byť v různě obměňova­ných cvičeních. V případě, že je herní dovednost v podstatě osvojena a zvládnuta, je cílem tréninku spíše naučit vybrat ve správné chvíli správnou dovednost, tedy nej­vhodnější řešení.

b) manipulace se zatížením (zaměřené na rozvoj pohybových schopností)
Obecně při konstrukci metod manipulace se zatížením musíme brát vždy v úvahu: intenzitu zatížení, délku trvání zátěžových intervalů a počet jejich opakování v sérii i počet sérií, délku trvání zotavných intervalů a jejich charakter (v jedné sérii i mezi sériemi).
Základem všech metod manipulace se zatížením je opakování zatíže­ní a jejich cílem je rozvoj schopnosti vydávat větší množství energie, podávat větší výkon a ekonomizovat všechny komponenty sportovního výkonu. Z fyziologického hle­diska lze velké množství metod zúžit na tři základní, nejčastěji používané a to:
metodu střídavého tréninku (zatížení), pro kterou jsou charakteristická opakova­ná zatížení různé délky trvání, různé intenzity i případně nestejné intervaly odpočin­ku,
metodu intervalového tréninku (zatížení), která je charakterizována opakova­ným zatížením stejné délky trvání, stejné intenzity i standardními intervaly odpočin­ku,
metodu kontinuálního tréninku (souvislého zatížení), která spočívá v déle trva­jícím zatížení a činnost tohoto charakteru je podmíněna vysokou úrovní motivace jedince.

Žádné komentáře:

Okomentovat