Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozvoj pohybových dovedností a schopností

Izolovaný nácvik nových herních dovedností provádíme jen na úroveň základní­ho osvojení (nácvik jedné dovednosti v bloku), pokud je dovednost v podstatě osvojena, doporučujeme procvičovat v řetězcích herních dovedností tak, jak se vyskytují v utkání s narůstající obtížností herně situačních podmínek (rozptýlené procvičování), učíme hrát fotbal „přes fotbal", jinými slovy postupujeme „přes utkání k utkání" (větší motivace), využíváme komplexní metody, převážná část nácviku a rozvoje herních dovedností by měla probíhat v podmínkách blízkých utkání ihned, jakmile si hráči osvojí základy technické stránky pohybových činností, často používanými metodicko-organizačními formami jsou průpravné hry a řízená nebo volná hra s menším počtem hráčů a na menším prostoru (častější kon­takt s míčem, se soupeřem apod.), při nácviku nebo herním tréninku považujeme za základní organizační tvar trojici nebo čtveřici ( hráči do trojúhelníku nebo do čtverce), kdy snáze rozvíjíme prosto­rovou orientaci i spolupráci do hloubky a šířky hřiště, zvláštní pozornost (vedle přihrávání, zpracování, vedení míče atd.) věnujeme roz­voji citu pro míč v dolních končetinách (komplexního vjemu „pocitu" míče), cvičení na manipulaci s míčem náročná na jemnou koordinaci zařazujeme do každé TJ, u dětí a mládeže z hlediska psychické složky sociálně - interakčních a intelektuál­ních dovedností je nutno rozvíjet a podporovat: hravost, radostnou atmosféru, převahu kladných prožitků, dostatečný prostor pro vlastní iniciativu svěřenců, důraz na herní operativní myšlení, orientaci v prostoru, intuici, předvídání, tvůrčí schopnosti, originální přístupy k řešení situací, dále samostatnost, rychlost rozhodování, předpoklady k psychické stabilitě a odolnosti,

Rozvoj pohybových schopností
1. kondiční (rychlostní, vytrvalostní, silové)
a) Rozvoj rychlostních sch. – zařazujeme na začátek hlavní části TJ a před tím neprovádíme cvičení přiná­šející únavu, žádoucí je navození vhodné atmosféry, dobrého psychického stavu, motivace, koncentrace, rozvíjíme na základě frekvence pohybů, většinou koncentrovaným úsilím (se sna­hou o pohyby provedené technicky správně s maximálním úsilím), jakmile klesá rychlost prováděných činností, cvičení přerušíme nebo ukončíme, interval zatížení do 5-6 sec. při jednoduchých pohybech i řetězcích činností, (např. starty z různých poloh do 10-15 m s oběhnutím, obraty, přeskoky překážek s odko­pem míče apod.), interval odpočinku 10 je stejně významný jako interval zatížení IZ (obecně má být interval odpočinku tak dlouhý, aby v následujícím zatížení byl hráč zotavený a mohl běžet maximální rychlostí - musí dojít k obnově energie a nesmí klesnout dráždivost CNS, orientační poměr IZ : IO = 1 : 6 i více), v intervalu odpočinku zařazujeme převážně aktivní odpočinek (dechová, uvolňo­vací, protahovací cvičení -strečink, vyklusání, chůze, volně manipulace s míčem-lehká nenáročná činnost nízké intenzity), ve fotbale se nesetkáváme s izolovanými projevy rychlosti (vázány např. na koordi­nační schopnosti, herní dovednosti), projevy různých forem rychlosti jsou spe­cifické, navzájem nezávislé - nutno rozvíjet odděleně např. startovní rychlost a běžecká rychlost apod., přenos velice omezený, ze všech pohybových schop­ností rychlost nejvíce limitována dědičně, nezapomínat na rozvoj psychických procesů limitujících motorické rychlost­ní schopnosti (rychlost vnímání, hodnocení a rozhodování).
Metody rozvoje rychlostních sch. – opakovací, kontrolovaného úsilí

b) Rozvoj silových sch. - přiměřeně posilujeme po celý rok, charakter a dávkování přizpůsobujeme danému období celoročního tréninkového cyklu, speciální posilování, kde je možné, je vhodné realizovat v typických pohybových strukturách (např. posilování dolních končetin střelbou v sériích), můžeme využívat přirozená cvičení a poměrnou část váhy vlastního těla (u dětí 1/3 tělesné váhy), dále švihadla, úpolová cvičení, hry, přetahy, přetlaky; zápas, odhody a hody plným míčem, víceskoky, poskoky apod., při rozvoji silových schopností v posilovně respektujeme individuální a věkové zvláštnosti i požadavek dynamického charakteru posilování (dětské kategorie ne! - možnost poškození kloubního a kosterního aparátu páteře), preferujeme dynamickou - výbušnou sílu, přiměřeně a citlivě posilujeme sval­stvo trupu (zádové, břišní) i krátkodobou výdrží (2-5 sec.) v určité poloze, po dyna­mickém posilování svalstva paží a dolních končetin následně uvolňujeme, prota­hujeme, snažíme se o zlepšení nervosvalové koordinace, vyhýbáme se neúměrnému zatížení páteře, odlehčujeme páteři polohami vleže a vsedě, neposilujeme unavené svalstvo, dbáme na všestranný charakter posilování, předčasný speciální silový rozvoj může vést ke svalové nerovnováze, posilujeme také svaly, které nemají ve fot­balu hlavní funkci, součástí posilování musí být kompenzační cvičení, protahujeme především svaly s tendencí ke zkracování, posilujeme i podpůrné a antagonistické svalové skupiny i svaly s tendencí k oslabení.
Metody rozvoje silových sch. - metoda maximálních úsilí, metoda opakovaných úsilí (kulturistická), metoda izometrická (statická), metoda izokinetická, metoda plyometrická (rázová), metoda dynamických úsilí (rychlostní), metoda kontrastní (variabilní), metoda intermediární
Rozvoj vytrvalostních sch. - uplatňujeme přirozený rozvoj aerobní (dlouhodobé) vytrvalosti, převažovat by měly průpravné hry a vlastní hra s delším časovým intervalem (10-30 min.) i s různým počtem hráčů (např. 3 na 3 až 6 na 6), můžeme rozvíjet i vytrvalým během nízké intenzity metodou nepřerušovaného zatížení (nejlépe běh i v mírně členitém terénu minimálně 5 minut až desítky minut, postupně prodlužujeme o 1-2 min., nezvyšujeme tempo - můžeme prokládat chůzí), - u dětí je ukazatelem, zda prodloužit vzdálenost, schopnost svěřenců proběhnout stávající úsek bez viditelných obtíží, za další prostředky kromě průpravných her, vlastní hry a běhu v terénu jsou pova­žovány pohybové hry, překážkové dráhy (spolu s koordinací), plavání, bruslení, běh na lyžích, jízda na kole a další doplňkové sporty, rozvíjíme průběžně (minim. 2x týdně) v pestrém tréninku všestranného charakteru a především „herní"

Žádné komentáře:

Okomentovat