Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úpolové sporty

Úpolové sporty

Úpoly
- = tělesná cvičení, při kterých se v přímém střetnutí s protivníkem usiluje o překonání jeho odporu nebo o jeho přemožení („kdo s koho“)
- kontakt přímý nebo s použitím chladné zbraně (cep, oštěp, dýka, kord, aj.)
- většina činností – fyziologicky hodnotná, náročná a namáhavá
- specifické postavení v systému TV, nelze je nahradit jiným cvičením
- společný znak pro úpoly – vyvinuly se z vojen. a boj. dovedností, jejichž cílem bylo zlikvidování soupeře
- v současnosti plní úlohy TV a sportu, připravují k sebeobraně, jsou prostředkem rekreační aktivity (?)

Dělení
a) Základní (průpravné) úpoly
- příprava ke sportovním, tvoří k nim přechod
- dřívější názvy: drobné, tělocvičné úpoly, hravé a soutěživé úpoly, bojové hry
- úpolové přetlaky, přetahy, odpory a hry

b) Sportovní ú.
- odvodily se postupně a vyvíjely se ze skutečného boje s nepřítelem
- zahrnují jednotlivé úpolové sporty: box, judo, šerm, zápas klasický i ve volném stylu
- patří sem i tradiční-národní zápasy, např.: japonské sumo, thajský box, aikido, sportovní karate
- soutěží větš. muži ale dnes už i ženy
- mají přesně určená pravidla, pravidelné soutěže na různé úrovni

c) Sebeobrana
- Z ní se vyvinuly samostatné úpolové sporty (judo, karate), podle toho dělíme úpoly na
o Sportovní (někdy s útočnými prostředky)
§ Údery částí těla – box, fr. a thajský box, druhy karate apod.
§ Chvaty a znehybnění – judo, řecko-řím.zápas, sumo, …
§ Zásahy (chladnou) zbraní – šerm, kendo, kobudo, …
o Sebeobrana
§ S použitím bodných a sečných zbraní
§ S používáním tyčí různých délek
§ -„- mlatů
§ -„- náhodně získaných zbraní (předmětů)
§ bez zbraně s používáním úderů, kopů, hodů, pák, škrcení a znehybnění


Následující charakteristiky se vztahují jak k základním, tak v podstatě i k sportovním ú.

ZŠ – má žáka seznámit jak se základními formami fyzického kontaktu, tak s tůznými soutěživými úpolovými cvičeními
SŠ – navazuje na poznatky žáků ze ZŠ a má jim umožnit osvojit si nejen základní návyky sebeobrany, ale také základy sportovních úpolů v rozšiřujícím učivu

Ø rozvoj motorických funkcí
- rozvoj pohybové všestrannosti, celkové zdatnosti a výkonnosti jedince
- dobře rozvíjí anticipaci (předvídání)
- vhodně zvyšují psychickou odolnost při překonávání nepříjemných a bolestivých pocitů z úderů, páčení, apod.
- biomechanicky: účelné využívání vnitřních (nervová a svalová činnost) a vnějších (tření, setrvačnost pohybu, gravitace, odstředivá a dostředivá síla) sil cvičenců na likvidaci odporu soupeře a jeho poražení
- obecně: úpoly rozvíjí taktilní (hmatovou) a proprioceptivní citlivost, a také smysl pro udržování statické a dynamické rovnováhy
- specifický:
o rozvoj jemných pohybů horní končet. – šerm
o silové schopnosti – zápasení
o zkrácení reakčního času – box, apod.
o rozvoj dýchacích svalů a kloubní pohyblivosti – judo, karate

Ø technika a metodika tréninku (přesahuje do didakt.principů)
- vlastní osvojování si úpolových cvičení je třeba hned od začátku zaměřit a vést v linii etiky a etikety bojových úpolových cvičení hlavně proto, aby žáci osvojené činnosti nezneužívali v nečestných šarvátkách mezi sebou J
- ú.cv. je třeba učit a vykonávat hravou a zábavnou formou, postupně se přitom přechází k složitějším cvičením
- do průpravných ú.cv. je třeba zařadit též (a především) základy techniky pádů a zdůraznit jejich důležitost v prevenci úrazů v běžném životě
- při nácviku dovedností a návyků v sebeobraně je vhodné střídat jednotlivé ú.sp., což nakonec do sebeobrany vyústí
- základem je individuální přístup => nedochází pak ke ztrátě zájmu žáků kvůli tomu, že něco nezvládli, nebo že byli nedostatečně zapojeni do nácviku či procvičování
- pro zvýšení motivace žáků, které ú.nezajímají (vždycky takoví budou) se doporučuje věnovat se jim ve zvýšené míře a tím je získávat k plnění úkolů; maximálně je aktivizovat = umožnit každému cvičenci samostatně řešit určené úkoly a bojové situace
- je třeba dbát principu názornosti (správná ukázka v různém tempu, prostředí apod.), audioviz.technika OK
- při složitých technikách se snažit analyzovat schopnosti cvičence, tzn. rozložit je do částí, až potom si je cvičenec osvojuje po částech; až poté se části mohou spojit v celek
- pro dokonalé osvojení úpolů – zařadit je v pravidelných intervalech do úvodní části vyuč. jednotky, nebo jim věnovat jednu celou vyuč.jednotku
- klást důraz na správné dýchání s vlivem na psychickou regulaci, správné držení těla, psychickou relaxaci, morálku, rychlé a správné hodnocení situací, apod.


- pravidelně sledovat únavu cvičenců (má nepříznivý vliv na techniku a taktiku vlastního cvičení)
- dodržovat správnou vzdálenost mezi cvičícími dvojicemi (skupinami)
- udržovat bezpečnou vzdálenost od pevných předmětů a stěn
- využít měkkého podkladu ze žíněnek nebo plstěných koberců


- průpravné úpoly zařadit do průpravné části vyuč.j., lze jich využít i jako doplňující a kompenzační cvičení
- nejvhodnější je jejich zařazení do hlavní části vyuč.j., kdy do průpravné č. zahrneme cvičení dynamické, náročnější na pozornost a rychlost a do závěrečné části potom zařadíme cvičení statické (na rozvoj rovnovážných schopností) bez nároků na rychlé přemísťování, sílu a rychlost


Článek podporuje:
hokejová výstroj, inline brusle, snowboard

Žádné komentáře:

Okomentovat