Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PLAVÁNÍ

(rozvoj motorický funkcí (motorické schopnosti a dovednosti), techniky a metodiky tréninku, uplatnění didaktických principů, rozvoje anatomicko-fyziologických funkcí, základních pravidla)

Sport cyklický - fáze pracovní, fáze odpočinková
Sport rychlostně – vytrvalostní , 80 % výkonů do 2 min.
- vysoká aerobní i anaerobní kapacita organismu
- různé mechanismy krytí výdeje energie

Plavání – základní rozdělení
1. Základní – plavecká výuka -MŠMT, soukromé subjekty

2. Sportovní – individuální plavecký výkon
Kluby: MOV – ČOV – sportovní svazy
FINA - Mezinárodní plavecká federace (Federation Internationale de Natation )
- LEN - Evropská liga plavání (Ligue Europénne de Natation ).
- ČSTV – Český svaz plaveckých sportů, Český svaz vodního póla
FISU – ČAUS – Univerzitní sport
ČSPS – Sekce: plavání, dálkové plavání, masters, synchronizované plavání, skoky do vody

3. Užité – specifické dovednosti - VZS ČČK, MO, MV MŠMT
- plavání branné, pracovní rehabilitační

Systém plavecké výuky
a) Předplavecký výcvik (přípravný) - 2 – 7 let, rodina školka, škola
Cíl – vytvoření předpokladů pro výcvik

b) Základní plavecký výcvik – MŠMT, směrnice k organizace plaveckého výcviku na ZŠ z r.1980, povinný, 2. – 4. roč. ZŠ – 20 hodin
Zajišťují – učitelé TV, střediska plavecké výuky, plavecké školy
Náklady – školský úřad, obec, škola, rodiče
Cíl – základní plavecké dovednosti – skok, orientace pod vodou, splývání, uplavat 25 m
Forma – podle věku hra, výcvik
Frekvence, doba trvání – výsledek

c) Zdokonalovací plavecký výcvik
Na 2. st. ZŠ a středních školách, nepovinný, dle podmínek školy

Význam plavání
+ výchovný, zdravotní, rekreační
- rizika

1. VÝCHOVNÝ – kolektiv, individualita, strach
Strach (obava, úzkost)
a) příčiny
- prostředí (hloubka, hluk, šero…)
- nová sociální skupina (instruktoři, děti)
- zkušenost (rodiči, s instruktorem)

b) funkce, projevy
pozitivní + signalizační a mobilizační
negativní - blokáda psychických a motorických funkcí, vyhýbavé chování
Projevy
Mimika – gestikulace, smích, pláč
Pohyby – koordinace, tiky
Hlas – koktání, přeskakování
Doba trvání – chvilkový přechodný, trvalý vznik fobie

c) Odstranění
Určit povahu strachu, co ho udržuje, najít pozitiva, zážitky = motivace
Metody – přitažlivá výuka, neuhnout, !trpělivost, individuální přístup, znalost problematiky!

2. ZDRAVOTNÍ
Prevence – otužování, zátěž svalů, rozsah pohybu, srdečně – cévní systém, dýchání, mentální hygiena, kondice
Regenerace, rehabilitace – poúrazové stavy, srdeční příhody, respirační choroby, diabetes
Cílené aktivity – těhotenství, držení těla, tělesně postižení, mentálně postižení

3. REKREAČNÍ

4. RIZIKA
- ponořovací reflex, přehřátí, po jídle, alkohol, cigarety, plísně, oči, uši, klouby, skoky, přecení schopností

Teplota vody - pro začátečníky se doporučuje teplota vody asi 30°C, pro rekreační plavce asi 28-30°C, zatímco pro trénink závodních plavců postačuje teplota asi 25-27°C.


Žádné komentáře:

Okomentovat