Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

George Herbert Mead

George Herbert Mead
[Giddens]

. výklad hlavných fáz vývoja dieťaťa, pozornosť venovná predovšetkým utváraniu vedomia vlastného “ja”.
. paralely medzi Freudovym a Meadovym pojatím, v Meadovom pojatí dieťa nie je vystavené tak veľkému napätiu ako u Freuda.
. malé deti sa vyvíjajú ako bytosti predovšetkým tak, že napodobujú to čo sa deje okolo nich. Najskôr k tomu dochádza hrou, ktorá sa postupne vyvíja od obyčajného napodobenia ku komplikovanejším formám, v ktorých 4 až 5 ročné dieťa vystupuje v úlohe dospelého. Ide o preberanie rolí druhých, dieťa sa učí aké je to byť v koži niekoho iného. Aby začalo dieťa vnímať samé seba ako nezávislého činiteľa (me) musí uvidieť samé seba očami druhých.
. sebauvedomenie dosahujeme keď zaňeme rozlišovať medzi formami “ja” (me and I). I predstvuje nesocializované dieťa, druhá forma – me je sociálne ja. => jedinci dospievajú k sebauedomeniu tím, že sú schopní sa vidieť tak, ako ich vidia ostatní.
. toto štádium charakterizuje, že dieťa je schopné rôznych činností mimo najužší rodinný okruh – zhoda s Freudom, u ktorého bola táto schopnosť u detí v tomto veku výsledkom oidipovského štádia, zatiaľ čo podľa Meada je dôležité nadobudnutie schopnosti sebauvedomenia.
. ďalšie štádium okolo 8. až 9. roku, deti majú sklon zúčastňovať sa skôr organizovaných hier , v tomto období začínajú rozumieť všeobecným hodnotám a mravným normám, ktorými sa riadi spoločenský život, pretože kto sa chce naučiť organizovaným hrám, musí pochopiť ich pravidlá a osvojiť si zásady “fair-play” a rovnosti zúčastnených. V tomto štádiu sa teda dieťa učí chápať generalizovaným druhým (teda všeobecným hodnotám a mravným pravidlám, ktoré sa uplatňujú v kultúre, v ktorej dieťa vyrastá).

[Keller]

. proces vytvárania ja = proces interakcie s druhými, dochádza k výmene gest a slov – verbálnych a neverbálnych symbolov. Ak je reakcia zhodná so zámerom vysielateľa, znamená to, že aktéri sa dokázali navzájom preniesť do pozície toho druhého (chápu sa) → dôležité v procese socializácie, aby človek nadobudol schopnosť reflektovať sa očami druhých.

Žádné komentáře:

Okomentovat