Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jean Piaget

Jean Piaget
Tória vývojových okgnitívnych š tádií
Táto teória vychádza z podrobného pozorovania (+pokusov) obmedzeného počtu jedincov (malé deti, dospievajúci)
Štádiá kognitívneho vývoja : dôraz sa kladie na schopnosť dieťaťa porozumieť svetu. Deti vyberajú a interpretujú z toho čo vidia, počujú a cítia vo svete okolo seba, teda nie sú pasívny príjemcovia informácií. Na základe pokusov zameraných na spôsob uvažovania detí → ľudia prechádzajú niekoľkými štádiami kognitívneho vývoja = učenia sa o sebe a svojom okolí. Súčasťou každého štádia sú nové schopnosti a každé závisí na úspešnom zavŕšení toho predchádzajúceho.
1. štádium senzomotorické :0-2 rokov. Dieťa si neuvedomuje existenciu vecí mimo zorné pole, nerozoznáva medzi predmetmi a osobami. Postupne sa učí rozoznávať veci a osoby, uči sa, že svet existuje nezávisle na jeho bezprostredných vnemoch. Učí sa dotýkaním, fyzickým skúmaním svojho okolia. Na konci tohto štádia chápe, že jeho okolie vyznačuje rôznymi pevne danými vlastnosťami.
2. štádium preoperačné : 2-7 rokov. Učenie sa jazyku, nadobudnutie schopnosri používať slová ako symboly, ktoré predstavujú rôzne predmety a obrazy. Dieťa neschopné využívať rozvíjajúce sa duševné schopnosti systematicky, má sklon vykladať svet výlučne z vlastného pohľadu = egocentrické, neschopné súvislého rozhovoru, slovné prejavy z časti spontánne, nezávisle na tom čo povedal niekto iný, nechápe určité myšlienkové kategórie.
3. štádium konkrétnych operácií : 7-11 rokov. Dieťa zvláda abstraktné logické pojmy, kauzálne vzťahy, získava schopnosť vykonávať matematické operácie odč., nás., del.. Dieťa je menej egocentrické.
4. štádium formálnych operácií :11-15 rokov. Dieťa sa učí chápať vysoko abstraktné a hypoteticé otázky.
. prvé tri štádiá vývoja univerzálne, ale nie všetci dospelý dosiahnu úroveň formálnych operácií. Táto úroveň závisí do istej miery na procesoch vzdelania. U dospelých s obmedzeným vzdelaním pretrváva sklon ku konkrétnejšiemu mysleniu a výrazné stopy egocentrizmu.

Žádné komentáře:

Okomentovat